Marathontraining: deel 1

Countdown: nog 56 dagen tot de 1/4 marathon!

Afgelopen anderhalve week werd er hard getraind met hardlopen. In deze eerste marathontraining update vertel ik jullie hoe ik blauwe plekken kreeg, m’n hardloopmaatje uitviel en hoe ik leerde ademen. Opnieuw dan. 

Zondag 28 januari
Dit weekend had ik zo veel spierpijn! Ik had de week ervoor veel te hard in de sportschool de luie spiertjes getraind. Daarom ben ik vrijwillig in het zwembad gedoken, iets wat ik normaal gesproken nooit doe. Even die spieren losgemaakt door eindeloos baantjes te zwemmen. Oké, het was een uurtje. Maar toch.

Dinsdag 30 januari
Hardloopdag! Voorafgaand aan de training had ik zitten google-en op “ademen hardlopen”, want ik bleef maar moeite houden bij hetzelfde aantal minuten en had het idee dat ik compleet vastliep (graag even credits voor het toepasselijke woord hier). Wat had ik nu gedaan? Vanaf het begin af aan heb ik door mijn neus ingeademd en door mijn mond uit. Wat is nu de les? Dat werkt dus helemaal niet met hardlopen! Krijg je veel te weinig zuurstof binnen. Dus nu loop ik met mijn mond open te ademen, en dit werkt als een malle. Ik ging als een speer!

Na het hardlopen neem ik een eiwitshake. Hierdoor heb ik veel minder vaak last van spierpijn. Enige nadeel: die dingen zijn zo ontzettend smerig! Met water innemen leidt tot ontzettend grote misselijkheid, dus ik probeer ook telkens nieuwe combinaties.
Aantal minuten gerend (ja, dat is dus zonder lopen): 25
Kilometers & tempo: 4,1KM & 6:39/km
Level van doodgaan – op een schaal van 1-10:
5
Shake: banaan aardbei met sojamelk en wat crushed ice.
Level van misselijkheid door de shake – op een schaal van 1-10: 6 

Zondag 4 februari
Hardloopdag 2 voor deze week! Eind vorig jaar ging het hardlopen best goed, totdat ik moest stoppen van de chiropractor. Op dat moment liepen we 5 kilometer, dus dat wilde ik graag halen. Want… Als we dat eenmaal weer hadden gehad zouden we weer kunnen focussen op nieuwe dingen: opbouwen naar de 10,55 kilometer die ons over acht weken te wachten staat. Vol enthousiasme gingen we ervoor ondanks de ontzettende kou buiten.

En…. WE DID IT.
Aantal minuten gerend: 35
Kilometers & tempo: 5,2KM & 6:44/km
Level van doodgaan – op een schaal van 1-10: 5
Shake: iced coffee met sojamelk
Level van misselijkheid door de shake – op een schaal van 1-10: 7

Extra training
Naast het hardlopen heb ik ook van alles gedaan om wat af te vallen voor de grote race, en wat meer spiermassa te kweken. Dus dook ik onder andere nog 2 keer de sportschool in, waar ik mijn hoelahoep-kunsten heb geprobeerd te verbeteren. Het resultaat: blauwe plekken in m’n zij. Die hoepels zijn echt een b*tch!

Deze week: OEPS
Qua sporten ging het deze week goed, alleen hardlopen ging minder. Of eigenlijk: niet. M’n hardloopmaatje is even geblesseerd en daardoor heb ik deze week ook verzuimd te gaan. Ik ben wel écht voornemens om morgen een rondje te gaan lopen, mits ik voldoende heb geleerd voor het examen dat ik dinsdag moet maken. Examen halen vs. hardlopen: examen halen wint. En anders moet ik komende week extra hard aan de bak! Wish me luck ;-).

Geef een reactie

CommentLuv badge