Marathontraining: de ontknoping

We made it! De kwart Marathon van Rotterdam is een feit, afgevinkt op mijn to do list, de kroon op alle trainingen van de afgelopen tijd.

Zenuwen!

Ik was me een partijtje zenuwachtig mensen! Vooral omdat ik afgelopen week veel last had gekregen van m’n rug en een bezoekje aan de chiropractor niet veel had geholpen. Ik wilde niet al die maanden training weggooien, maar mijn rug opnieuw blesseren zag ik ook niet zitten. Extra rusten dus… en vanochtend stond ik op met kriebels in m’n buik maar zonder pijn in m’n rug!

Een dixirij en startvak 3

Tip: zorg dat je niet naar het toilet hoeft. Wat een drama. Vlak voor het startvak stonden een paar dixi’s en je gokt het al: een paar meer mensen. Na een half uurtje wachten konden we dan eindelijk met een lege blaas het startvak betreden. Ik begon nu wel echt de zenuwen te voelen en de hartslag steeg al aardig.

GOOOOOO

Of iets minder GOOOO. Toen we eenmaal mochten liepen we namelijk achter de meest trage mensen ooit. Die na 500 meter al gingen wandelen. En er was geen doorkomen aan tussen alle lopers. Ik stel voor dat we regels maken, net als op de snelweg. Langzame mensen rechts, links inhalen. Want even; ik loop echt niet snel maar dit was echt niet grappig.

De mooiste

De route van Rotterdam wordt bestempeld als de mooiste (door hunzelf, overigens). Het was ook wel een hele beleving! Door het bos, langs de Kralingse plas (erg mooi!) en uiteindelijk over de Coolsingel naar de finish. En dan hadden we ook nog eens het zonnetje erbij: wat wil je nog meer?! Trouwens, dat weet ik wel. Ik wou dat ik afgelopen dagen meer had gedronken want bij km 2 raakte ik al uitgedroogd. Tip 2 dus.

Die finish!

Met een beetje pijn in m’n rug kwam de finish dichtbij. Ik wist dat ik het vol moest houden en kon er de laatste paar meters nog een klein sprintje uit halen. Niet genoeg om m’n doelstelling te halen, want m’n eindtijd was 1:11:03. Een minuut boven wat ik wilde (en kon) halen. Ik had niet verwacht dat er zoveel mensen zouden zijn en dat er ook zoveel mensen een langzamer tempo zouden hebben. Volgende keer starten we dus verder naar voren in het startvak (tip 3).

We did it! Ik ben ontzettend trots en ook blij dat we het hebben gehaald. We hebben een mooie medaille om ons nek gekregen en kunnen weer lekker verder gaan trainen voor een volgende race!

X Mariska

Geef een reactie

CommentLuv badge