Hoe word je de beste ceremoniemeester?

Het trouwseizoen komt er weer aan. Maar wat als je niet zomaar te gast bent uitgenodigd, maar je gevraagd bent als ceremoniemeester? Zelf ben ik vorig jaar op de bruiloft van mijn beste vriendin ceremoniemeester geweest. Een ontzettend leuke, maar spannende taak. Mijn tips lees je hier!

Bespreek de verwachtingen
Het is een hele eer dat iemand jou vraagt om hun ceremoniemeester te worden, er moet nogal wat geregeld worden voor en tijdens de bruiloft! Ieder toekomstig bruidspaar heeft andere wensen en verwachtingen. Het is daarom heel handig om af te stemmen wat ze van jou verwachten. Misschien willen ze dat je heel veel regelt qua reserveringen & uitnodigingen of misschien vinden ze het fijn als je alleen op de Grote Dag zorgt dat zij niet met vragen van gasten of de locatie bezig hoeven te zijn.

Maak een draaiboek
Het klinkt heel zakelijk, maar maak een draaiboek voor de voorbereiding en van de grote dag. Zorg dat je een checklist maakt van alle dingen die je moet regelen en controleren. De meest voorkomende taken van een ceremoniemeester zijn:

Voorafgaand aan de bruiloft

  • Het sturen van een brief naar de gasten, met of na de uitnodiging. Daarin zet je de huishoudelijke mededelingen en eventueel een activiteit of cadeautips als dit een verrassing moet blijven voor het bruidspaar. Stuur hierbij ook de routebeschrijving(en), lokale taxi-nummers en tips om te overnachten in de buurt van de feestlocatie.
  • De auto indeling maken als je een beperkt aantal ontheffingen hebt voor een centrum.
  • Vraagbaak zijn voor de gasten voorafgaand aan het feest.
  • Regelen van artikelen voor nood-scenario’s. Denk aan in het thema passende paraplu’s voor als het gaat regenen of een extra trouwfoto-locatie voor veranderend weer.
  • De juiste muziek aanleveren bij de trouwlocatie voor het ‘walking down the aisle-moment’
  • Corsages regelen, met name dat ze op tijd op locatie zijn.
  • Een gastenboek kopen/maken. Ideeën opdoen? Op Pinterest vind je veel leuke tips!
  • Bedankjes regelen samen met het bruidspaar.
  • Een broodje regelen voor daggasten als dat nodig is, bijv. voor de lunch als ze moeten wachten.

De grote dag

  • ’s Ochtends de bruid en bruidegom een lief berichtje sturen, zodat ze extra vrolijk aan de dag beginnen.
  • De bruidegom vragen of hij de ringen niet vergeet (heel belangrijk!).
  • De bruid helpen met klaarmaken.
  • Mensen ophalen vanaf het station.
  • De daggasten ontvangen en nogmaals de planning, route naar de volgende locatie en auto indeling doornemen.
  • Begeleiden van de fotoshoot. Zorg dat de jurk er fantastisch bij ligt en probeer te ontzorgen zodat het gelukkige stel lekker romantisch naar elkaar kan kijken tijdens de shoot.
  • Als het rond lunchtijd is: een picknickmandje regelen voor het bruidspaar tijdens de fotografie.
  • De gasten ontvangen op de trouwlocatie en zorgen dat iedereen op de juiste plekken zit – familie helemaal vooraan, met stoelen over voor degene die de bruid weggeeft.
  • Zorgen dat het trouwboekje veilig mee komt vanaf de trouwlocatie.
  • De cadeau’s meenemen van iedere locatie en deze ’s avonds of de volgende dag naar het huis van de newly weds brengen.
  • Zorgen dat iedereen van de daggasten met het bruidspaar op de foto is geweest. Het is heel handig om vooraf een lijst te maken met wie ze op de foto willen, zodat je het ter plaatse kunt ‘regisseren’.
  • De locaties een fooi geven, afhankelijk van hoe ze de financiën regelen.
  • Regelmatig checken bij de gasten of ze het naar hun zin hebben, of dat er dingen spelen.
  • En natuurlijk het bruidspaar regelmatig vragen of alles goed gaat, zodat je bij kan sturen als ze dingen liever anders zouden hebben.
  • Als er een feest is, zorgen dat de gasten er op tijd zijn en ze klaarzetten in een opstelling zodat je het bruidspaar op een leuke manier kan ontvangen op de feestlocatie.
  • Een kluis of afgesloten box regelen voor de enveloppen.
  • Eventueel de gehuurde auto inleveren / de sleutels geven bij het ophalen.
  • Bedankjes klaarzetten voor de gasten.
  • Een taxi regelen vanaf de feestlocatie naar het hotel of huis van de nieuwe Mr. and Mrs.

Tips
Deze dag is pas echt geslaagd als het bruidspaar volop heeft kunnen genieten en zich niet bezig heeft hoeven houden met allerlei bijzaken. Zorg daarom dat jij bovenop het draaiboek en je checklist zit, zodat je geen detail over het hoofd ziet. Ik vond het zelf een behoorlijke klus en was gedurende de dag ook aardig zenuwachtig. Voor mij was het ook mijn eerste bruiloft die ik bewust meemaakte, dus heel veel dingen waren voor mij een groot raadsel tot op de dag zelf. Ik denk dat je, wanneer je al eerder een bruiloft hebt bijgewoond, veel beter kan inschatten wat je te wachten staat. Als het feest eenmaal los barst dan kan jij ook écht gaan genieten.

Ik hoop dat je iets hebt aan deze checklist en tips, voor wanneer je zelf ceremoniemeester bent of dat je als bruid bezig bent met het plannen van je Grote Dag. Heel veel plezier (en voor de ceremoniemeester: succes)! Heb jij nog andere tips vanuit jouw ervaring? Laat ze achter in een reactie!

Geef een reactie

CommentLuv badge